Translate Page

Tuesday, September 25, 2018

Menulis Letter of Motivation Terbaik untuk Beasiswa DAAD (Official Guide)


Berikut ini merupakan guidelines untuk menulis motivation letter yang disarankan langsung oleh DAAD melalui laman websitenya pada tahun 2015 akhir, pada saat saya apply beasiswa DAAD. Dari saran DAAD untuk konten/isi motivation letter di setiap paragraph, saya mencoba untuk breakdown maksud dan tujuannya.
Mungkin sudah banyak sekali di luar sana yang menjelasan bagaimana menulis motivation letter yang proper. Tapi saya disini coba menghubungan saran penulisan dan pengalaman spesifik dalam apply beasiswa DAAD.

Contents:
Para1. What is your professional goal? In which sector would you like to work after obtaining your Master’s degree?
(Sebaiknya goals dan sektornya linear dengan program studi yang direncanakan untuk kuliah di Jerman nantinya. Juga sedikit dilatarbelakangi background pengalaman untuk support goals tersebut. Ini 95% bakal ditanya di interview DAAD)

Para2. In which way do you intend to contribute to your home country once you are in a respective position.
(Refer to ilmu, wawasan, dan pengalaman kamu. Diutamakan untuk memperlihatkan data berisi fakta dan figur yang konkrit dan berhubungan dengan kontribusi tersebut. Penting, jangan membuat kontribusi yang sangat umum dan terlalu berangan-angan, usahakan kontribusi yang konkrit. Contoh yang umum: I want to be part of government bureau in Economic sector which then could directly contribute to accelerate the national economy.  Contoh yang konkritnya: I want to assist the bottom-40 population to be more productive and earn more by easing the small enterprise implementation, help them to get a fund and to develop their own business, because small dan medium enterprises are effective sectors for enhancing national economic growth)

Para3. Why do you apply for the chosen Master’s programme? Which of the courses offered in this programme are particularly beneficial in pursuing your professional goals.
(lagi-lagi penting untuk mempertimbangkan linearitas program studi S1-S2-dan-karir nantinya dan juga sedikit dari pentingnya program studi tersebut untuk Indonesia/daerah kamu. It matters most in Germany. Professional goals tidak selalu harus berkontribusi dari sector pemerintahan, teman-teman juga bisa menjelaskan pentingnya suatu karir sector swasta untuk pembangunan daerah/Indonesia, contohnya seperti ingin mengembangan bisnis bidang biotechnology (i.e. jualan bakteri yang sangat bermanfaat di banyak sector pembangunan) yang Germany sedang gencar dalam research ini. Mereka sangat appreciate international student yang ingin membangun daerah/negaranya. Contoh ilmu social, dari aku: Studying in Economics program in Germany is a great way for me to deepen my understanding theoretically, to get practical experience, and to widen my knowledge in Economic sector since Germany is one of 5 World’s top country according to GDP per capita. So I could bring these benefits of studying in Germany to develop my country. The courses that would help a lot are Econometrics as statistical knowledge, Microeconomics as I want to contribute in micro sector, and Industrial Organization as this is the part where Germany is the World’s best.)

Para4. Why do you think you are the right person for this programme?

-    What your knowledge and skills will be useful?
(Hati-hati jangan mengulang apa yang sudah ditulis di paragraf sebelumnya)

-    Have you already gathered any relevant professional experience?
(simply jelaskan pengalaman kamu yang relevan dengan program studi tujuan. Jika belum ada, jelaskan secara bagus dan persuasive untuk menutupi kekurangan tersebut. Tapi aku yakin setiap orang pasti memiliki pengalaman, ceritakan saja pengalaman terkait yang didapatkan selama kuliah S1. Pengalaman disini tidak harus selalu kerja yang menghasilkan uang)

-    Have you gathered any relevant experience as a member of any organization? (Student Association, NGO, voluntary services, social involvement, etc)

-    How do you estimate your own personality? Do you think you are a good leader? Are you somebody who can make a difference? What makes you think so? 
(Ini lebih seperti pertanyaan yang ada di psikotes. Emphasize your strong points, but be realistic)

Para5. Why do you want to study in Germany?
(jujur saja. Salah satunya ingin mendapatkan high quality of education in the advanced-economy country, like Germany, and learn something new and big there)

Caution!!
Hal-hal yang perlu diperhatikan dalam menulis motivation letter. 
1.  Take your time and start early. The letter of motivation is a crucial document in your application. Never try to write it down in one evening.
2.  Do not start your letter of motivation by repeating your CV.
3.  Make sure your letter of motivation is well composed. First, reflect on all the above questions, take notes, read more, discuss with friends. Then write an outline. Then write the text. (Not all of the above questions have to be addressed!) Do not include the outline or the questions in your text.
4.  Apply an appropriate style of writing.
5.  Avoid all kind of platitudes, flowery phrases and flattery.
6.  Deal with your topics in a reflective and factual way. Do not campaign for your beliefs.
7.  Proofread the text and delete all dispensable and redundant parts. In the end, your letter of motivation should comprise not more than two or three pages. Pay attention to grammar and spelling!
8.  Keep in mind that your letter of motivation may be discussed with you during pre-selection interviews!

Additional caution: Usahakan motivation letter ditulis maksimal 1.5 halaman, 1 halaman is preferable. Ini sesuai dengan pengalaman saya apply beasiswa dan universitas.

Sekian dan terima kasih sudah membaca. Semoga bermanfaat. Viel Erfolg!!

Source: DAAD, 2015 (www.daad.de/en)

No comments:

Post a Comment